Mobbning gör mig illamående..

 
Har varit ledig hela dagen idag med, skönt har fått tvättat och städat en del :)
Har suttit och väntat på en dokumentär som sändes i repris från igår, dox - Bully. 
Nu i efterhand finner jag inga ord för hur jag känner..
Mobbning har alltid varit en känslig ämne i skolorna och hur de bekämpar det, dock jag tror att Sverige är bättre på att hantera dessa problem om man jämför med USA.
I dokumentären får man träffa ett par av barnen som blir mobbade, och deras föräldrar, den berskiver hur en vanlig skoldag kan vara för ett mobbat barn.
Grät mig typ igenom hela...
Jag vet av egen erfarenhet att barn kan var otroligt elaka och säga de mest ohyggliga sakerna, men när man sitter här som "vuxen" så får jag på något sätt en annan synvinkel på det hela.
Allt handlar egentligen om vem som är stark som individ, och vem som inte är det. Tror att roten till mobbing är att trycka ner de som inte kan säga ifrån för sig själva..
Att vissa barn inte orkar med alla trakasserier , och slutligen bestämmer sig för att ta sitt eget liv är så otroligt upprörande att jag inte vet var jag ska ta vägen.
Tycker att det här ämnet är så fruktansvärt viktigt, och något måste hända så att vi lärare kan bli bättre på att bemöta  problemet och hantera det på rätt sätt.
Om man redan i grundskolan kan bygga upp en persons självförtroende och självbild av att de är lika mycket värda som alla andra, och att lära barnen att säga ifrån. 
För om barnen vågar säga ifrån, vare sig det är rätt eller fel så är de starka i sig. 
Att lära sig respektera och värdera andra människor i tidig ålder tror jag kan vara jättenyttigt, att sätta upp små rollspel för barnen där de får spela rätt och fel, och på så vis öva sig fram till självförtroendet och styrkan i att stå på sig!
Bara en tanke..
 
Familjerna i dokumentären försökte förgäves att prata med rektor, lärare och andra föräldrar - men skolan satt med stenansikten och lovade att allting skulle bli bra.. Just detta gjorde mig så otroligt förbannad, om ett barn på din skola tar livet av sig pga mobbning, är de då inte dags att sätta sig ner och faktiskt göra något åt problemet?
Kan inte förstå vad som försigår i huvudet på rektorn för den skolan, allt hon hade i tankarna var sig själv.
En sådan person ska inte få lov att jobba med barn!!!! usschh... spyr på usa!
 
Jag var bara tvungen att skriva något om det här ämnet, jag vill själv fördjupa mig i detta, lära mig hur jag ska hantera det, få en mer grundlig förstelse för varför det sker osv..  Bekämpa Mobbning !
 
 
 
 
“Bullying builds character like nuclear waste creates superheroes. It's a rare occurrence and often does much more damage than endowment.”
― Zack W. Van 
 
BLeSS / Matilda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0